|

DMCA στο μπλοκάρισμα διαφημίσεων; Κι όμως, συνέβη.



Δε θα ξεκινήσω με το γνωστό μάθημα περί DMCA. Δε θα αναφέρω καν τις προσωπικές μου απόψεις επ’ αυτού. Αν θέλετε, αφιερώστε μερικά λεπτά από το χρόνο σας για να διαβάσετε και μπορείτε μετά να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα.
Πριν πάμε στην είδηση, θα μιλήσουμε λίγο για τη λειτουργία των πρόσθετων που χρησιμοποιούν οι browsers για να μπλοκάρουν τις διαφημίσεις. Γνωρίζετε πώς δουλεύουν; Γνωρίζετε επίσης ότι υπάρχουν αντίμετρα που εμποδίζουν τη λειτουργία τους;
Τα λεγόμενα ad blockers (ή adblocks) μεταχειρίζονται διάφορες λίστες, οι οποίες περιέχουν domain names -διευθύνσεις δηλαδή- υπηρεσιών ή και σελίδων που σερβίρουν διαφημίσεις. Σε αυτά τα domain names εφαρμόζουν κάποιους κανόνες και φίλτρα, έτσι ώστε να τα μπλοκάρουν είτε εξ ολοκλήρου είτε εν μέρει, εμποδίζοντας κάποια scripts να τρέξουν στον browser σας.
Πώς δημιουργούνται αυτές οι λίστες; Με δουλειά και έρευνα πολλών ανθρώπων, σε εθελοντική βάση. Διατίθενται δε ελεύθερες προς χρήση σε οποιονδήποτε το επιθυμεί.
Φυσικά, η «απέναντι» πλευρά δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια μα αναπτύσσονται μέτρα προστασίας ενάντια στα adblocks, που ονομάζονται γενικά anti-adblocks. Ίσως έχει τύχει να επισκεφθείτε κάποια ιστοσελίδα και να σας χαιρετήσει ένα μήνυμα όπου αναφέρεται ότι εντοπίστηκε η χρήση adblock και σας προτρέπει να το απενεργοποιήσετε για να δείτε το περιεχόμενο. Αυτό είναι ένα anti-adblock.
Χρησιμοποιούνται ακόμα και διάφοροι νόμοι που θεωρητικά προστατεύουν το copyright των δημιουργών. Δυστυχώς, η πραγματικότητα δεν είναι πάντα τόσο απλή.
Είπαμε ότι τα adblocks έχουν λίστες. Μία από τις πιο διαδεδομένες είναι η EasyList και αυτήν αφορά η είδηση. Η συγκεκριμένη λίστα, όπως όλες άλλωστε, φιλοξενείται στο διαδίκτυο και πιο συγκεκριμένα στο GitHub.

ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ
Την περασμένη Τετάρτη σημειώθηκε ένα commit στην EasyList, το οποίο αφαίρεσε ένα συγκεκριμένο domain name από τη λίστα. Ο λόγος είναι η ύπαρξη ενός «DMCA takedown request» προς το GitHub, ενός αιτήματος δηλαδή που απαιτεί την παύση μιας διαδικασίας που παραβιάζει το DMCA, ειδάλλως θα ακολουθήσουν νομικές συνέπειες. Τώρα, το GitHub δε διαθέτει επαρκές νομικό τμήμα ώστε να αξιολογήσει αν ένα τέτοιο αίτημα είναι βάσιμο και δε μπορεί παρά να συμμορφωθεί, υπό το φόβο των συνεπειών.

ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 
Όπως μαθαίνουμε, το συγκεκριμένο domain name -και πολλά ακόμα- ανήκει σε ένα startup με την επωνυμία Admiral. Το Admiral, όπως ίσως υποθέσατε, δημιουργεί κώδικα με anti-adblocking χαρακτηριστικά. Ειδικότερα, ο κώδικάς του προστατεύει από τα adblocks τα ωραία εκείνα οπτικά φίλτρα που καλύπτουν ολόκληρη την οθόνη μας όταν επισκεπτόμαστε κάποια ιστοσελίδα (συνήθως ειδησεογραφική αλλά όχι μόνο) και απαιτούν εγγραφή ή/και πληρωμή για να μας επιτρέψουν να δούμε το περιεχόμενό της (τα γνωστά «paywalls»). Προστατεύει επίσης τη λειτουργία του DRM σε μια ιστοσελίδα.
Καλώς ή κακώς, η παράκαμψη τέτοιων λειτουργιών μέσω adblock θεωρείται ότι υπερβαίνει το απλό μπλοκάρισμα διαφημίσεων και δεν είναι ακριβώς σύννομη, κάτι με το οποίο συμφώνησαν αρχικά και οι δημιουργοί της EasyList.
Το περίεργο στην όλη υπόθεση όμως είναι η χρήση του νόμου DMCA, ενώ παραμένει ανοιχτό το ερώτημα αν ο νόμος αυτός έχει εφαρμογή σε μια τέτοια περίπτωση.

ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Αναφέραμε ότι το GitHub δεν έχει τη δυνατότητα να ελέγξει την ορθότητα του αιτήματος, άρα δε μπορεί ουσιαστικά να αμυνθεί. Κατ’ επέκταση, δε μπορούν να αμυνθούν και οι εθελοντές που φτιάχνουν την EasyList. Έτσι, για την ώρα τουλάχιστον, το εν λόγω domain name εξακολουθεί να μη συμπεριλαμβάνεται στη λίστα, ενώ αναζητούνται τα επόμενα βήματα.
Ορισμένοι πρότειναν να βρεθεί φιλοξενία για την EasyList εκτός της δικαιοδοσίας των ΗΠΑ, κάτι που όμως δεν είναι απαραίτητα λύση, αν σκεφτούμε τις διακρατικές συμφωνίες που υφίστανται (και) στο θέμα του copyright. Ίσως σας φαίνεται παράλογο να χρησιμοποιούνται οι όροι «copyright» και «διαφημίσεις» στο ίδιο θέμα, δυστυχώς όμως αυτή είναι η νέα πραγματικότητα που επιχειρούν να επιβάλουν κάποιοι.
Ακόμα χειρότερα, μια τέτοια κίνηση όπως η παραπάνω επηρεάζει άμεσα τη λειτουργία των adblocks κι έρχεται να προστεθεί σε πλειάδα ανάλογων κινήσεων που δυσχεραίνουν το έργο των δημιουργών λιστών με γνωστούς adservers.
Το ευχάριστο είναι ότι, έπειτα από το θόρυβο που προκλήθηκε και την προσπάθεια κάποιων ατόμων, ενημερώθηκε το Electronic Frontier Foundation και βέβαια προσφέρει τη βοήθειά του. Μένει να δούμε αν η υπόθεση θα καταλήξει τελικά στα δικαστήρια και ποια θα είναι η εξέλιξη. Το βέβαιο είναι ότι, αν τυχόν η όποια κατάληξη είναι αρνητική, θα χαθεί ένα ακόμα όπλο στη μάχη για τις διαδικτυακές ελευθερίες.

[via]